Wednesday, February 20, 2013

MAKLUMAT TENTANG SIMKAD / NO ARAB

seperti mana yang telah saya inform bulan lepas, mulai tahun ini Kerajaan Arab Saudi telah mengetatkan peraturan dimana setiap no harus didaftarkan.seperti mana yang telah saya maklumkan sebelum ini, sesiapa yang dah beli simkad awal2, kad itu anda boleh pakai tapi bila nak topup kredit anda harus register no itu di kedai2 telco.kalau tak register anda tidak boleh menggunakan no itu.mksudnya bila habis kredit 40riyal itu samada anda beli no lain atau pergi daftar di kedai dengan no passport anda..seperti mana yang ditulis oleh saudara Meor Abdullah ini adalah betul sperti yang diberitahu oleh wakil company kepada saya. Jadi kepada sesiapa yang nak beli simkad yang sms,email or dan pm bertanyakan saya tentang simkad ni jawapan yang saya berikan adalah beli terus di sana ya sebab saya dah tak ada stok lagi..
sila take note apa yang dishare ini dan sebarkan pada semua yang bakal pergi dan yang mencari simkad..terima kasih


info dari Langsung dari Masjidil Haram & Masjid Nabawi perkongsian dari saudara Meor 
Abdullah 

Semua jemaah umrah/haji atau mukim di Saudi sekarang di wajibkan mendaftar no telefon bimbit/internet menggunakan pasport/ID@iqamah.Jika membeli simkad direct dari penjual,ia boleh di gunakan setakat kredit yang di sediakan.Selepas habis kredit,bila nak di 'top up',akan di minta sertakan 'ID'.Jadi selepas itu perlu mendaftar di pejabat telekomunikasi iaitu MOBILY,STC,ZAIN.Ketiga-tiga nama ini ada pejabatnya di sekitar masjid haram.Ada 2 cara lagi untuk mengatasinya:
1)Ada simkad yang di jual di sertakan sama ID di kadnya.
2)Bertukar kepada no baru /simkad baru selepas no lama habis kredit

1 comment:

  1. http://awwadcommunication.blogspot.com/

    SIM KAD ARAB SAUDI MOBILY
    Assalamualaikum W.R.T

    SIM Kad Arab Saudi MOBILY khas untuk Jemaah Umrah Malaysia yang diedarkan Oleh Awwad Communication dijual harga RM 45.00 dan mempunyai nilai kredit SAR 35.00, DATA 50 MB YANG BERNILAI SAR 5.00 & 10 MINIT PANGGILAN ANTARABANGSA YANG BERNILAI SAR 5.00
    Tempoh sahlaku kad selama 120 hari dari tarikh pengaktifan sebaik sahaja Jemaah tiba di Arab Saudi.
    Kami mengenakan caj tambahan RM 6.00 bagi kos perkhidmatan Pos dan kurier.
    Pihak kami juga ada melakukan penjualan dan penerangan secara terus kepada Jemaah di lapangan terbang KLIA/LCCT sebelum mereka berangkat mengerjakan Umrah.
    SIM Kad Umrah adalah untuk kemudahan anda sepanjang berada di tanah suci.
    Dapatkan lebih penjimatan panggilan ke Malaysia sehingga 70% sekiranya anda mengaktifkan nombor panggilan favorite anda. Sila ikuti arahan dan maklumat di bawah.
    Kadar panggilan tempatan adalah SAR 0.55 / minit dan SMS tempatan dan atarabangsa (ke Malaysia dan lain-lain negara) adalah SAR 0.25 / minit.
    Untuk maklumat lanjut tentang kadar panggilan, sila layari www.mobily.com.sa
    Untuk maklumat lanjut mengenai Sim Kad Arab Saudi MOBILY, Sila berhubung dengan Sdr Adam di talian 012 2537106.

    ReplyDelete