Tuesday, March 20, 2012

Umrah Saya 26 Feb - 10 Mac 2012

Di Mekah - Cuaca agak panas dan terik,berangin


Setelah berada di Madinah selama 5 hari kami pun berangkat ke menuju Kota Mekah.Perjalanan hampir 5 jam rasanya.Sepanjang perjalanan saya hanya tidur saja..hehe
Kami sampai di hotel dalam pukul 10:30 malam.Setelah siap meletakkan beg-beg dalam hotel dan bersiap apa yang patut kami langsung menuju ke Masjidil Haram untuk melakukan umrah pertama. 
Kiranya gambar2 yang diambil adalah setelah habis melakukan tawaf,saie dan bertahlul.


comel sangat anak orang arab ni pakai ehram,saie dengan bapak die

 Batu yang disimenkan di Bukit Marwah

sedang bertahalul

 Habis bertahalul kami masuk balik ke tempat tawaf untuk ambil gambar kaabah



Zam  Zam Tower - Menara Jam

Hari seterusnya kami dibawa untuk ziarah luaran sekitar Kota Mekah.

Jabal Thur 

 Di Arafah - Jabal Rahmah - Banyaknya orang kat atas bukit tu. Mungkin pergi menulis nama dan berdoa untuk jodoh memandangkan bukit itu dikatakan tempat pertemuan Nabi Adam dan Hawa setelah berpisah lamanya. 
Tapi sebenarnya lebih baik berdoa di depan Kaabah dalam Masjidil Haram,kan banyak tempat2 mustajab berdoa.




Kami melewati kawasan2 semasa musim haji.Khemah2 yang diguna pakai semasa wukuf


Gambar2 kat bawah pulak masa kami pergi melakukan tawaf sunat pada pukul 2 pagi

 memang tak banyak orang masa ni

 jemaah2 dah mula datang dan melakukan tawaf, dah mula penuh

 kawasan tawaf tingkat atas, kami solat di atas saja lebih tenang
 pintu Kaabah dari gambaran atas


Bulan yang mula turun. masa ni pukul 4 lebih.dah nak azan subuh pertama


Hari ke-10 kami dibawa ke Hudaibiyah untuk melawat ladang unta dan bermiqat di HUDAIBIYAH.
Setelah solat sunat ihram di masjid dan berniat ihram kami terus ke ladang unta.



 Ladang unta kat sini adalah padang pasir.Bukan ada kandang2 macam kandang kuda. Dan cuaca sangat terik.

mari beli susu unta. 1 botol 5 riyal
susu unta sangat sedap.fresh giler rasanya.orang kata minum susu unta untuk cuci perut.minum sikit pun akan nak ke toilet boleh buat cirit birit tapi takde jadi papepun kat saya..hehe






Dan gambar dibawah adalah gambar semasa waktu subuh terakhir kami disini.Hari Jumaat..Subhanallah penuhhh sangat.Dah macam musim ramadhan dan musim hajikan..



Sekian gambar2 di Mekah.Akan saya update lagi untuk topik seterusnya..:)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...